تعمیر موتورسیکلت و دوچرخه؛ شاگردی کردن در نمایندگیهای مجاز شرکتهای و کارخانههای سازنده موتورسیکلت و یا شاگردی در مغازههای موتورسازی است که این یادگیری بسیار طولانیمدت است و برای کسانی که میخواهند سریع وارد بازار کار موتورسازی شوند مناسب نیست و این سبک یادگیری بیشتر در سالیان قبل مرسوم بود است.
تحصیل در هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفهای آموزشوپرورش در رشته تعمیرکار موتورسیکلت به مدت 3 سال در دوره متوسطه دوم و یا ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر در رشته مهندسی مکانیک خودرو که 4 سال طول میکشد.
شرکت در دورههای مراکز فنی و حرفهای آزاد و دولتی و آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد که بهصورت تخصصی در حرفه تعمیرکار موتورسیکلت مشغول به آموزش کارآموزان است.
در انتخاب آموزشگاه موتورسازی به چه نکاتی مهمی باید توجه کنیم؟
البته انتخاب دورههای مهارتآموزی مکانیکی نباید صرفاً بر اساس قیمت باشد بلکه جزئیات زیاد دیگری هم باید موردتوجه باشد.
از نکاتی مثل بهروز بودن تجهیزات، تجربه و سابقه استادان، سرفصلهای ارائهشده، تعداد افراد حاضر در هر کلاس، بهروز بودن آموزشها و… که بگذریم، کیفیت دورههای عملی و بهخصوص «امکانات و تجهیزات آموزشگاهها» بسیار حائز اهمیت است.
جهت شرکت در دوره تعمیرکار موتورسیکلت حداقل مدرک تحصیلی پایان سوم راهنمایی (پایان دوره متوسطه اول نهم) توصیه میشود و کسانی که تحصیلات کمتری دارند در صورت داشتن توانائی، تجربه، علاقه، استعداد و رغبت میتوانند در این دوره شرکت کنند.
با توجه به افزایش بسیار زیاد تولید و مونتاژ انواع موتورسیکلتهای ایرانی و خارجی و استقبال مردم ایران برای خرید موتورسیکلت به علت مصرف کم بنزین، گریز از ترافیک، وسیله نقلیه برای خانوادهها، عدم نیاز بهجای پارک، قیمت مناسب و اشتغال بسیار زیاد جوانان در پیک موتوری، اسنپ، الوپیک و غیره …
افراد فارغالتحصیل شده میتوانند: