بوقچی

بوقچی

نگاه متفاوت به تبلیغ برای کسب و کار شما
بوقچی

بوقچی

نگاه متفاوت به تبلیغ برای کسب و کار شما

مددکاری اجتماعی

آشنایی با شغل مددکار اجتماعی

اگر به جامعه و مشکلات آن اهمیت داده و می‌خواهید تغییرات مثبتی در جامعه خود ایجاد کنید، شغل مددکار اجتماعی می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

پیچیدگی‌ها و شرایط خاص زندگی امروزی، چالش‌ها، مشکلات و فشارهای روانی زیادی را برای جوامع و انسان‌ها ایجاد کرده است.

برای رفع این مشکلات، حفظ سلامت روحی افراد و داشتن جامعه‌ای سالم، خدمات مددکاران اجتماعی ضروری و لازم است.

مددکاری اجتماعی

مددکار اجتماعی معمولاً به چه افرادی خدمات می‌دهد؟

  • کودکان و والدینی که با شرایط سخت روبرو هستند.
  • افراد سالمند.
  • افراد ناتوان فیزیکی یا ناتوان در یادگیری.
  • افراد ناتوان ذهنی.
  • جوانان تحت مراقبت.
  • افراد بی‌خانمان.
  • افرادی که به دنبال زندگی مستقل هستند.
  • افراد معتاد.
  • بچه‌های بی‌سرپرست.
  • پدرخوانده‌ها و مادرخوانده‌ها که مسئولیت بچه‌های بی‌سرپرست را بر عهده می‌گیرند.
  • مددکار اجتماعی در کار خود با سایر متخصصان مانند کارکنان بخش سلامت، معلمان، پلیس و متخصصان بخش‌های مربوط به جرائم و تخلفات در ارتباط خواهد بود.

مددکار اجتماعی در چه زمینه‌هایی به جامعه خدمت می‌کند؟

مددکاری فردی:

ارائه خدمات حرفه‌ای به افراد و خانواده‌ها تا روابط اجتماعی سالم‌تر و مؤثرتری را دارا شده و قادر شوند با بهره‌گیری از استعدادها توانمندی‌ها، امکانات درونی و بیرونی خود و جامعه به حداکثر رشد مادی و تعالی معنوی و رضایتمندی حاصل از آن دست‌یافته و به‌صورت مستقل و خودکفا و با کارایی بیشتر به زندگی خویش ادامه دهند.

مددکاری جامعه‌ای:

توسعه و تعمیم خدمات مددکاری اجتماعی در جوامع مختلف به‌منظور تأمین نیازهای اجتماعی، فرهنگی رفاهی از طریق بسیج نیروها و جلب مشارکت‌های عمومی و بهره‌گیری از استعدادها و نیروهای موجود جامعه.

مددکاری گروهی:

ارائه خدمات مددکاری گروهی به افراد به‌منظور رشد استعدادها ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها با بهره‌گیری از روابط و فعل‌وانفعالات گروهی است تا اعضاء قادر شوند بر مسائل و مشکلات خود فائق آمده و به نحو مطلوب‌تری از عهده وظایف و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی برآیند.

مددکار اجتماعی در کار خود با افرادی با پیش‌زمینه‌های متفاوت سروکار داشته و باید اعتماد آن‌ها را جلب کند تا بتواند به آن‌ها کمک کند. او اغلب در شرایطی است که درایت، صبر و درک بالایی را می‌طلبد.

همچنین باید بتواند به‌سرعت خود را با شرایط مختلف تطبیق داده و روشی مناسب و به‌دوراز هرگونه پیش‌داوری را بکار گیرد.

ساعت کاری مددکار اجتماعی به‌صورت تمام‌وقت است. البته گاهی در شب‌ها و تعطیلات نیز باید در دسترس باشد. وقتی در بیمارستان‌ها و مراکز مشاوره استخدام است، گاهی باید به‌صورت نوبتی کار کند.

وظایف مددکار اجتماعی

  • ارزیابی و بررسی وضعیت مراجعه‌کننده
  • حفاظت از والدین یا کودکان در برابر خطرات
  • ایجاد رابطه مبتنی بر اعتماد با مراجعه‌کنندگان و خانواده‌های آن‌ها
  • حمایت‌های عملی از مراجعه‌کنندگان
  • دادن اطلاعات، مشاوره و حمایت
  • سازمان‌دهی و مدیریت برنامه‌های حمایتی
  • شرکت در جلسات تیم کاری
  • نظارت بر اعضای تیم درصورتی‌که به شکل تیمی کار کند.
  • ثبت مستندات و نوشتن گزارش‌ها
  • دادن مدارک به دادگاه در زمان موردنیاز
  • مهارت و توانمندی موردنیاز مددکار اجتماعی
  • توانایی ایجاد رابطه با افراد در سنین مختلف و با سابقه‌های متفاوت و جلب اعتماد آن‌ها
  • رویکرد عملی و منعطف در کار
  • رعایت ادب، داشتن صبر و همدردی کردن با مراجعه‌کنندگان
  • فهم نیازهای گروه‌های مختلف افراد
  • طرز تفکر عادلانه و به‌دوراز هرگونه پیش‌داوری و قضاوت
  • توانایی کار تیمی همراه با استفاده از ابتکار فردی
  • توانایی ارزیابی و درک موقعیت‌ها و انجام عمل مناسب
  • پشتکار داشتن در مواجهه با شرایط سخت و چالشی
  • مدیریت زمان و سازمان‌دهی مناسب

تحصیلات لازم برای ورود به این شغل

فارغ‌التحصیلان رشته علوم اجتماعی گرایش‌های مددکاری اجتماعی و خدمات اجتماعی می‌توانند وارد این شغل شوند.

آینده شغلی، فرصت استخدامی و بازار کار مددکاری اجتماعی به چه شکل است؟

  • مؤسسات خیریه
  • پرورشگاه‌ها
  • مراکز نگهداری افراد بی‌سرپرست
  • مراکز مشاوره
  • مراجعان خصوصی
  • مراکز بازپروری
  • مراکز اصلاح و تربیت
  • مراکز درمان اعتیاد
  • زندان‌ها
  • و سایر سازمان‌های رفاهی حمایتی، امدادی و توان‌بخشی
  • در صورت داشتن سرمایه و شرایط لازم، مددکار اجتماعی می‌تواند کلینیک مددکاری اجتماعی تأسیس کند.
    هر فارغ‌التحصیل رشته مددکاری اجتماعی در حد کارشناسی که حداقل دو سال سابقه کاری مفید در مراکز دولتی یا غیردولتی را دارا باشد می‌تواند با مراجعه به بهزیستی شهرستان خود نسبت به اخذ پروانه تأسیس کلینیک اقدام نماید.
  • بهزیستی منطقه نیز با نیازسنجی، در صورت تأیید نیاز نسبت به صدور پروانه اقدام می‌کند. معمولاً غیر از شهر تهران که به لحاظ سیاست‌های دولت اشباع‌شده معرفی‌شده و مجوز جدیدی صادر نمی‌شود در سایر شهرهای کشور مجوز صادر می‌شود.
    بعد از کسب موافقت اصولی، متقاضی می‌بایست نسبت به معرفی نیروی انسانی یک کلینیک و فراهم نمودن فضای کاری مناسب با حداقل دو اتاق اقدام نماید.

درآمد مددکار اجتماعی

مددکاران اجتماعی که در بخش‌های دولتی مشغول به کار هستند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می‌کنند.

آن‌هایی که در سازمان‌ها و مراکز خصوصی استخدام‌شده‌اند، با توجه به میزان دانش، مهارت، تجربه و توافق صورت گرفته با کارفرما، درآمدهای متفاوتی دارند.

مددکاران اجتماعی که خود کلینیک دارند نیز با توجه به میزان فعالیت و تعداد مددجوها، درآمدهای مختلفی کسب می‌کنند.

آژانس مسافرتی

راه‌اندازی یک آژانس مسافرتی چه پیش‌نیازهایی دارد؟

سفر همیشه بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها بوده، چه آن زمان که روزها و ماه‌ها درراه بودند تا به مقصدشان برسند و چه حالا که انواع وسایل حمل‌ونقل، سفر را در دسترس تر از هرزمانی کرده است.

حالا که دنیای گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و خود تبدیل به یک صنعت شده، علاقه‌مندان زیادی مشتاق فعالیت در این زمینه شده‌اند.

آژانس مسافرتی

به‌طورکلی 3 نوع مجوز برای راه‌اندازی شرکت‌های مرتبط با خدمات مسافرتی داریم که هرکدام وظیفه‌ی مخصوص به خود رادارند:

مجوز بند «الف»

با اخذ این مجوز می‌توانید یک دفتر خدمات هواپیمایی تأسیس کنید که اقدام به صدور انواع بلیط‌های سیستمی در چارت کاری شما می‌گنجد.

مجوز بند «ب»

حالا می‌رسیم به مجوز موردنظرمان برای تأسیس یک دفتر خدمات مسافرتی. با اخذ مجوز بند «ب» می‌توانید دفتری تأسیس کنید که انواع خدمات گردشگری مانند برگزاری تورهای ورودی، خروجی و داخلی در حیطه‌ی اختیاراتتان قرار می‌گیرد.

مجوز بند «پ»

و اما مجوز بند «پ» که پیش‌نیاز راه‌اندازی دفتر خدمات زیارتی محسوب می‌شود. افرادی که این مجوز را دریافت می‌کنند، می‌توانند سفرهای زیارتی و حج را برگزار نمایند.

چه مدارکی باید ارائه دهیم تا مجوز صادر شود؟

اشخاص حقیقی باید:

  • تابعیت ایران داشته باشند.
  • متدین به دین اسلام یا سایر ادیان به رسمیت شناخته‌شده در قانون اساسی باشند.
  • گواهی مبنی بر عدم اعتیاد و عدم سوءپیشینه‌ی کیفری بنا به تأیید مراجع ذی‌صلاح ارائه دهند.
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان الزامی است.
  • برای ثبت این درخواست باید حداقل 25 سال داشته باشید.
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
  • داشتن سابقه کار مرتبط

چه مراحلی برای ثبت‌نام باید طی کرد؟

برای اخذ مجوز باید در سامانه‌ی جامع دفاتر خدمات مسافرتی ثبت‌نام کنید
مدارک ذکرشده را در آنجا آپلود کنید.

تأسیس آژانس مسافرتی چه هزینه‌هایی دارد؟

برای تأسیس یک دفتر خدمات مسافرتی ابتدا باید مبلغ مشخصی را به ارزش 50 میلیون ریال به‌عنوان وجه تضمین تأمین کنید. البته این مبلغ هر دو سال و با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی قابل‌تغییر است.

سپس دفتر محل کار خود را متناسب با شرایط آیین‌نامه اجاره یا خریداری نمایید. دفتری که حداقل متراژ آن باید 40 تا 70 متر باشد.

تمدید مجوز به‌صورت سالیانه هزینه‌ی مشخصی دارد که طبق مصوبات مربوط دریافت خواهد شد.

هزینه‌ی تجهیزات، استخدام پرسنل و امور جاری دفتر تقریباً آخرین هزینه‌ای است که در این روند باید در نظر داشته باشید.

آژانس هواپیمایی

آژانس‌ هواپیمایی باهدف ارائه خدماتی تشکیل می‌شوند.

اما این خدمات چیست؟

تشکیل تورهای مختلف سیاحتی و زیارتی، رزرو بلیط، رزرو هتل، مشاوره و... ازجمله خدماتی است که این آژانس‌ها ارائه می‌دهند.

اما یک آژانس هواپیمایی بدون داشتن مجوزهای لازم قانونی نمی‌تواند فعالیت کند.
درواقع باید یک شخصیت حقوقی داشت تا بتوان در این زمینه فعالیت کرد.

آژانس هواپیمایی

چند نوع شرکت درزمینهٔ گردشگری وجود دارد؟

شرکت‌هایی که درزمینهٔ گردشگری فعالیت می‌کنند ازنظر نوع فعالیت‌ها به دودسته تقسیم می‌شوند: دفاتر خدمات مسافربری و شرکت گردشگری.
شرکت‌های گردشگری تنها می‌توانند رزرو بلیط و هتل را انجام دهند. از طرفی شرکت‌های خدمات مسافربری می‌توانند علاوه بر این‌ها تورهای گردشگری داخلی و خارجی هم برگزار کنند.

دفاتر خدمات مسافرتی

بر اساس آنچه ماده 1 آئین‌نامه نظارت بر فعالیت انواع دفترهای گردشگری و خدمات مسافربری می‌گوید، دفترهای خدماتی شامل موارد زیر است:

دفترهای جهانگردی سیاحتی

این دفاتر می‌توانند تورهایی برای داخل یا خارج از کشور برگزار کنند. ثبت‌نام برای سفرهای زیارتی و ارائه خدمات مربوط به آن فعالیتی است که این شرکت‌ها با رعایت کامل قوانین می‌توانند انجام دهند.

دفاتر مسافرتی

این دفاتر می‌توانند به مسافران بلیط بفروشند و خدمات لازم در این زمینه را با رعایت کامل قوانین انجام دهند.

دفاتر زیارتی

این دفاتر امور مربوط به سفرهای زیارتی در داخل و یا به خارج از کشور را انجام می‌دهند. انجام کلیه خدمات در این زمینه باید با رعایت کامل قوانین انجام شود.

اما چگونه آژانس هواپیمایی بزنیم؟

ماده 2 می‌گوید اشخاص حقیقی یا حقوقی برای این‌که بتوانند خدمات مسافرتی انجام دهند باید از وزارت راه و شهرسازی مجوز دریافت نمایند.

افرادی که می‌خواهند در زمینه‌های سیاحتی، زیارتی و جهانگردی فعالیت کنند باید از وزارت فرهنگ و ارشاد هم مجوز بگیرند.

بر اساس ماده 3 تمامی افرادی که می‌خواهند به ارائه خدمات درزمینهٔ امور جهانگردی، زیارتی و سیاحتی بپردازند، باید مجوزهای لازم را بگیرند.
مجوز آژانس‌های هواپیمایی را باید از نهادهای مربوطه دریافت نمایید در غیر این صورت نیروی انتظامی از فعالیت شما ممانعت به عمل خواهد آورد.

افرادی هستند که در مجوز تأسیس دفاتر گردشگری و موارد مشابه در اولویت نوبت قرار می‌گیرند.
دسته اول فارغ‌التحصیلان رشته‌های جهانگردی و ایران‌گردی هستند.
جانبازان بیش از 25 درصد و آزادگان و ایثارگران و هم‌چنین افرادی که حداقل دو سال در جبهه شرکت داشته‌اند، هم در اولویت نوبت می‌باشند.

شرایط تأسیس آژانس هواپیمایی چیست؟

باید شخصی را به‌عنوان مدیر فنی معرفی کنید که بر کلیه امور مربوطه مسلط باشد. این شخص باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته و مقید به دین اسلام باشد.

مواردی مانند گواهی عدم اعتیاد، گواهی عدم سوءپیشینه، دارا بودن کارشناسی رشته فناوری اطلاعات، حداقل سابقه کاری به‌اندازه 3 سال و... باید وجود داشته باشد.

آدرس و نام کامل دفتر را باید ارائه دهید تا به‌صورت شرکت رسمی و قانونی ثبت شود. حداقل متراژ دفتر باید 40 تا 70 متر باشد. کاربری مکانی که به‌عنوان دفتر انتخاب کرده‌اید باید تجاری یا اداری باشد.

مکانی که به‌عنوان دفتر در نظر می‌گیرید باید استانداردهای خاصی داشته باشد.
تضمینی برای رعایت قوانین باید بدهید که این تضمین حداقل به میزان 50 میلیون تومان است. با توجه به شاخص‌های تورم این مبلغ می‌تواند متغیر باشد.

درصورتی‌که به تعهدات خود عمل نکنید، مرجع قانونی می‌تواند علاوه بر دیگر اقدامات مقتضی، مبلغ این تضمین را افزایش دهد.

نام مناسبی باید برای آژانس خود انتخاب نمایید. نام باید متعارف باشد و با فعالیت شما هم‌خوانی داشته باشد. شما نمی‌توانید از نامه‌ای غیرفارسی استفاده نمایید.

ثبت شرکت آژانس هواپیمایی مسئولیت محدود و سهامی خاص

شما می‌توانید همانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، شرکت آژانس هواپیمایی خود را در دو قالب زیر ثبت شرکت آژانس هواپیمایی کنید:

در قالب شرکت مسئولیت محدود یا شرکت سهامی خاص ثبت نمایید. برای شرکت مسئولیت محدود حداقل به 2 نفر احتیاج است.

در مورد ثبت شرکت آژانس هواپیمایی سهامی خاص هم نیاز به حضور حداقل 3 نفر هیئت‌مدیره و 2 نفر به‌عنوان بازرس است.

سایر شرایط تأسیس آژانس هواپیمایی

  • شما نمی‌توانید شغل دیگری داشته باشید.
  • باید مقید به دین اسلام یا دیگر ادیانی که در قانون اساسی به‌عنوان ادیان رسمی شناخته‌شده است، باشید.
  • حداقل سن 25 سال لازم است.
  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ضروری است.
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری را باید ارائه دهید.
  • گواهی عدم اعتیاد ضروری است.
  • حداقل مدرک کارشناسی لازم است.
  • آقایان باید کارت پایان خدمت یا معافیت خود را ارائه دهند.

پمپ گاز

جایگاه گاز

جایگاه سوخت CNG طبیعتاً پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به جایگاه بنزین و گازوئیل دارد. اما سؤال اینجاست، این تفاوت در ساختار از کجا نشات می‌گیرد.

در جایگاه بنزین و گازوئیل سیالی که عرضه می‌شود مایع و تراکم ناپذیر است؛ اما در جایگاه CNG سیالی که عرضه می‌شود، گاز است که تراکم پذیر است؛ بنابراین تمامی تجهیزات این دو نوع جایگاه با یکدیگر متفاوت هستند.

اگر مسیری که سیال در این دو جایگاه طی می‌کنند را بررسی کنیم، خواهیم دید در جایگاه بنزین یا گازوئیل، سوخت از داخل مخزن مدفون جایگاه که تحت‌فشار نیست پمپ می‌شود.

درصورتی‌که در جایگاه CNG، گاز از خط اصلی گرفته‌شده و به مخزن خودرو­ها منتقل می‌شود.

در جایگاه CNG با توجه به اینکه سیال انتقالی گاز است، باید تمامی آب‌بندی‌ها و شیرها سازگار با گاز انتخاب شوند.

نکته دیگر این است که در جایگاه CNG نمی‌توان از پمپ استفاده کرد و با توجه به تراکم پذیر بودن گاز باید از کمپرسور استفاده کرد. استفاده از کمپرسور به نسبت پمپ هزینه‌های بیشتری برای به دنبال خواهد داشت.

از طرف دیگر با توجه به اینکه گاز طبیعی از خط لوله اصلی گرفته می­‌شود، نیاز دارد تا ازلحاظ فشار، دما و کیفیت دستخوش تغییر قرار گیرد.

این تغییرات با استفاده از تجهیزاتی که در مسیر جریان گاز از خط لوله اصلی تا نازل دیسپنسر بکار گرفته می‌شوند، انجام می‌گیرند.

طراحی جایگاه سوخت، اعم از انتخاب کمپرسور و مخزن مناسب، از نوع و تعداد خودروهای متقاضی سوخت، تأثیرپذیرند.

پمپ گاز

سرمایه‌گذاری در جایگاه CNG

با توجه به تجهیزاتی که در جهت رساندن گاز به شرایط ایدئال مورداستفاده قرار می‌گیرند. هزینه احداث جایگاه CNG از هزینه احداث جایگاه بنزین و گازوئیل بیشتر می‌شود. لذا مقوله سوددهی جایگاه CNG از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود.

اما موضوعی که واضح این است که با توجه به هزینه‌های سنگین احداث جایگاه CNG لازم است دولت و ذینفعان (تولیدکنندگان کمپرسور و …) شرایط خاصی در جهت تشویق به احداث و بهره‌برداری جایگاه­‌های CNG در نظر بگیرند.

شرایط و مجموعه مقررات احداث جایگاه CNG

شرایط اختصاصی:

  • دارای سند ثبتی زمین یا مجوز معتبر استفاده از زمین از یکی از ادارات ثبت‌اسناد، شهرداری، مسکن و شهرسازی، منابع طبیعی، سازمان اوقاف و یا ارائه سرقفلی از سازمان پایانه‌ها.
  • ارائه موافقت از شهرداری برای جایگاه شهری و راه و ترابری برای خارج از شهر.
  • ارائه موافقت از اداره برق و گاز از استان مربوطه برای جایگاه‌های تک منظوره و دومنظوره.

شرایط عمومی:

موافقت اصولی احداث نقطه عرضه توسط شرکت به نام متقاضی پس از پذیرش تقاضا و بررسی مدارک صادر و متقاضی حق انتقال به غیر را به هر صورت و عنوان فروش، هبه، شراکت و ... تا شروع بهره‌برداری نخواهد داشت.

مدت اعتبار موافقت اصولی احداث جایگاه‌های CNG تک منظوره و دومنظوره یک سال و تمدید اعتبار آن فقط به مدت 6 ماه دیگر امکان‌پذیر خواهد بود.

پس از بهره‌برداری، انتقال یا فروش بخشی از عرصه و اعیان و یا تمامی نقطه عرضه پس از ارائه مدارک فردی و احراز شرایط عمومی با کسب موافقت شرکت بلامانع است.

زمین پیشنهادی جهت احداث جایگاه باید دارای کاربری خدماتی باشد و امکان تغیر کاربری برای جایگاه‌های تک منظوره و دومنظوره، 20 سال پس از شروع بهره‌برداری است.

فعالیت جایگاه‌های به‌صورت 24 ساعته بوده لیکن در صورت دریافت تقاضای کتبی صاحبان جایگاه مبنی بر عدم وجود مشتری در ساعات خاص شب با در نظر گرفتن استمرار تأمین نیاز مصرف‌کنندگان و شرایط محلی، نسبت به کاهش ساعت کار جایگاه در شب بررسی لازم انجام و در صورت امکان موافقت خواهد شد.

طراحی ابنیه و معماری ساختمان اداری جایگاه با توجه به تأیید منطقه آزاد خواهد بود.

بهره‌برداری از جایگاه با صدور مجوز بهره‌برداری از سوی شرکت انجام خواهد شد.

بر اساس مصوبات موجود، متقاضیان احداث جایگاه CNG لازم است از فروشندگان مورد تأیید شرکت ملی پخش، نسبت به خرید تجهیزات جایگاه اقدام نمایند و این شرکت هیچ‌گونه تعهدی در خصوص ارائه تجهیزات به‌صورت بلاعوض به متقاضیان ندارد. همچنین لازم است متقاضیان قبل از هر اقدامی در چارچوب ضوابط ابلاغ‌شده، در حوزه احداث و بهره‌برداری از جایگاه، با یک شرکت تخصصی زنجیره‌ای قرارداد همکاری منعقد نمایند.

استفاده از نیروهای انسانی آموزش‌دیده.

گذراندن دوره‌های آموزشی ایمنی و زیست‌محیطی و بهره‌برداری از جایگاه الزامی است.

مراحل صدور مجوز احداث

  • مراجعه متقاضی به واحد بازرگانی مناطق شرکت ملی پخش
  • تکمیل فرم‌های درخواست احداث جایگاه و ارائه به واحد بازرگانی
  • بررسی مدارک توسط واحد بازرگانی مناطق
  • بازدید از زمین پیشنهادی توسط کارشناسان فنی و ایمنی و CNG شرکت.
  • ارائه تعهدنامه محضری
  • اعلام پذیرش متقاضی و معرفی جهت اخذ استعلام از شهرداری یا وزارت راه و همچنین ادارات برق و گاز برای جایگاه‌های تک منظوره و دومنظوره
  • دریافت پاسخ استعلام و نقشه‌های طراحی‌شده توسط مشاورین بخش خصوصی جهت تأیید نهایی واحد CNG منطقه و مدیریت طرح CNG شرکت
  • واریز فیش‌های احداث جایگاه به‌عنوان سپرده تضمین انجام تعهدات به‌حساب معرفی‌شده از سوی شرکت

سمپاشی

شرکت سم‌پاشی

همه ما تابه‌حال تجربه‌اش راداریم که در منزل یا محل کار نیاز به سم‌پاشی پیدا می‌کنیم.
تصور کنید در عرض یکی دو هفته متوجه می‌شوید خانه‌تان پر از حشرات موذی است که بدون این‌که بدانید در حال تکثیر و تولیدمثل بوده‌اند.

سم‌پاشی هم مانند هر کار دیگری تخصص خودش را دارد و برای همین است که شرکت‌های سم‌پاشی امروزه بیش از قبل به ثبت می‌رسند.

سمپاشی

فعالیت درزمینهٔ سم‌پاشی

شما می‌توانید منزل خودتان را سم‌پاشی کنید اما برای این‌که به این زمینه به چشم یک شغل نگاه کنید قطعاً باید شرایط لازم را داشته باشید.
سم‌پاشی غیراصولی برای انسان و محیط‌زیست می‌تواند خطرناک باشد و از این نظر باید مراقب بود.

حداقل نیروی موردنیاز برای ثبت شرکت سم‌پاشی چند نفر است؟

  1. به یک نفر مسئول فنی احتیاج دارید که شرایط لازم را داشته باشد.
  2. حداقل یک نفر سم‌پاش با مدرک تحصیلی حداقل سوم راهنمایی باید در شرکت شما حضورداشته باشد.
  3. به یک نفر کارگر برای سم‌پاشی که حداقل سواد خواندن و نوشتن داشته باشد هم نیاز است.

شرایط لازم در مورد فضا، مکان و تجهیزات:

پس از ثبت شرکت سم‌پاشی، در مورد مکان هم باید حداقل شرایط لازم را داشته باشید که عبارت‌اند از:

  1. دفتر کار مناسب
  2. انبار مناسب برای نگه‌داری سموم و تجهیزات
  3. سرویس بهداشتی کامل شامل حمام، توالت و دستشویی

حداقل تجهیزات موردنیاز برای شرکت سم‌پاشی کدامند؟

  • به یک عدد دستگاه سم‌پاش پشتی استاندارد مدرج احتیاج دارید
  • هم‌چنین یک دستگاه سم‌پاش دستی استاندارد هم موردنیاز است
  • دستگاه پودر پاش استاندارد هم ضروری است
  • به ظروف مخصوص محلول سازی احتیاج دارید
  • وسایل دیگری مانند لباس کار، ماسک، دستکش، عینک، کلاه مخصوص، کفش، جعبه کمک‌های اولیه و... هم موردنیاز است

شرکت سم‌پاشی به مجوز احتیاج دارد؟

بر اساس ماده‌قانونی مربوطه در خصوص ثبت شرکت سم‌پاشی، قبل از هر فعالیتی باید نسبت به اخذ مجوز از معاونت بهداشتی مربوطه اقدام کنید.

یک نسخه از مجوز صادره برای شما، به مرکز سلامت محیط کار تحویل داده می‌شود.
دقت کنید که این مجوز را نمی‌توانید به دیگری واگذار نمایید.

شما باید مجوز خود را در دفتر شرکت و در معرض دید نصب کنید.
این مجوز تا 2 سال پس از صدور اعتبار دارد و درصورتی‌که بر اساس قوانین عمل کنید تا 2 سال دیگر هم تمدید می‌شود.

تمامی فعالیت‌های شما باید در چهارچوب دستورالعمل‌های مرکز سلامت محیط و کار باشد.

الزامات قانونی برای شرکت سم‌پاشی چیست؟

  1. شما موظف هستید تمامی آموزش‌های لازم را در اختیار کارکنان خود قرار دهید
  2. تنها می‌توانید از سموم مجاز که توسط مرکز سلامت محیط و کار اعلام می‌شود استفاده نمایید
  3. شرکت هرگز نمی‌تواند برای فروش یا عرضه سم به دیگران اقدام کند
  4. درصورتی‌که کارگران علائم مسمومیت در اثر سم را داشته باشند کارفرما موظف است مراحل درمان او را دنبال کند
  5. مسئول فنی وظیفه دارد همه عملیات مربوط به مبارزه و سم‌پاشی را انجام دهد
  6. مسئول فنی نمی‌تواند به‌عنوان کارمند دولتی و یا مسئول فنی در هر مجموعه دیگری مشغول به کار باشد
  7. مسئولیت سوءمصرف سموم بر عهده‌ی مسئول فنی است
  8. شرکت باید یک نسخه از قراردادهای خود را قبل از اجرا به معاونت بهداشتی تحویل دهد
  9. درصورتی‌که هرگونه تغییر در مدیران، مسئول فنی و... رخ دهد باید با نظارت معاونت بهداشتی انجام گردد