همه ما تابهحال تجربهاش راداریم که در منزل یا محل کار نیاز به سمپاشی پیدا میکنیم.
تصور کنید در عرض یکی دو هفته متوجه میشوید خانهتان پر از حشرات موذی است که بدون اینکه بدانید در حال تکثیر و تولیدمثل بودهاند.
سمپاشی هم مانند هر کار دیگری تخصص خودش را دارد و برای همین است که شرکتهای سمپاشی امروزه بیش از قبل به ثبت میرسند.
فعالیت درزمینهٔ سمپاشی
شما میتوانید منزل خودتان را سمپاشی کنید اما برای اینکه به این زمینه به چشم یک شغل نگاه کنید قطعاً باید شرایط لازم را داشته باشید.
سمپاشی غیراصولی برای انسان و محیطزیست میتواند خطرناک باشد و از این نظر باید مراقب بود.
حداقل نیروی موردنیاز برای ثبت شرکت سمپاشی چند نفر است؟
- به یک نفر مسئول فنی احتیاج دارید که شرایط لازم را داشته باشد.
- حداقل یک نفر سمپاش با مدرک تحصیلی حداقل سوم راهنمایی باید در شرکت شما حضورداشته باشد.
- به یک نفر کارگر برای سمپاشی که حداقل سواد خواندن و نوشتن داشته باشد هم نیاز است.
شرایط لازم در مورد فضا، مکان و تجهیزات:
پس از ثبت شرکت سمپاشی، در مورد مکان هم باید حداقل شرایط لازم را داشته باشید که عبارتاند از:
- دفتر کار مناسب
- انبار مناسب برای نگهداری سموم و تجهیزات
- سرویس بهداشتی کامل شامل حمام، توالت و دستشویی
حداقل تجهیزات موردنیاز برای شرکت سمپاشی کدامند؟
- به یک عدد دستگاه سمپاش پشتی استاندارد مدرج احتیاج دارید
- همچنین یک دستگاه سمپاش دستی استاندارد هم موردنیاز است
- دستگاه پودر پاش استاندارد هم ضروری است
- به ظروف مخصوص محلول سازی احتیاج دارید
- وسایل دیگری مانند لباس کار، ماسک، دستکش، عینک، کلاه مخصوص، کفش، جعبه کمکهای اولیه و... هم موردنیاز است
شرکت سمپاشی به مجوز احتیاج دارد؟
بر اساس مادهقانونی مربوطه در خصوص ثبت شرکت سمپاشی، قبل از هر فعالیتی باید نسبت به اخذ مجوز از معاونت بهداشتی مربوطه اقدام کنید.
یک نسخه از مجوز صادره برای شما، به مرکز سلامت محیط کار تحویل داده میشود.
دقت کنید که این مجوز را نمیتوانید به دیگری واگذار نمایید.
شما باید مجوز خود را در دفتر شرکت و در معرض دید نصب کنید.
این مجوز تا 2 سال پس از صدور اعتبار دارد و درصورتیکه بر اساس قوانین عمل کنید تا 2 سال دیگر هم تمدید میشود.
تمامی فعالیتهای شما باید در چهارچوب دستورالعملهای مرکز سلامت محیط و کار باشد.
الزامات قانونی برای شرکت سمپاشی چیست؟
- شما موظف هستید تمامی آموزشهای لازم را در اختیار کارکنان خود قرار دهید
- تنها میتوانید از سموم مجاز که توسط مرکز سلامت محیط و کار اعلام میشود استفاده نمایید
- شرکت هرگز نمیتواند برای فروش یا عرضه سم به دیگران اقدام کند
- درصورتیکه کارگران علائم مسمومیت در اثر سم را داشته باشند کارفرما موظف است مراحل درمان او را دنبال کند
- مسئول فنی وظیفه دارد همه عملیات مربوط به مبارزه و سمپاشی را انجام دهد
- مسئول فنی نمیتواند بهعنوان کارمند دولتی و یا مسئول فنی در هر مجموعه دیگری مشغول به کار باشد
- مسئولیت سوءمصرف سموم بر عهدهی مسئول فنی است
- شرکت باید یک نسخه از قراردادهای خود را قبل از اجرا به معاونت بهداشتی تحویل دهد
- درصورتیکه هرگونه تغییر در مدیران، مسئول فنی و... رخ دهد باید با نظارت معاونت بهداشتی انجام گردد