سفر همیشه بخش جداییناپذیر زندگی انسانها بوده، چه آن زمان که روزها و ماهها درراه بودند تا به مقصدشان برسند و چه حالا که انواع وسایل حملونقل، سفر را در دسترس تر از هرزمانی کرده است.
حالا که دنیای گردشگری حرفهای زیادی برای گفتن دارد و خود تبدیل به یک صنعت شده، علاقهمندان زیادی مشتاق فعالیت در این زمینه شدهاند.
بهطورکلی 3 نوع مجوز برای راهاندازی شرکتهای مرتبط با خدمات مسافرتی داریم که هرکدام وظیفهی مخصوص به خود رادارند:
با اخذ این مجوز میتوانید یک دفتر خدمات هواپیمایی تأسیس کنید که اقدام به صدور انواع بلیطهای سیستمی در چارت کاری شما میگنجد.
حالا میرسیم به مجوز موردنظرمان برای تأسیس یک دفتر خدمات مسافرتی. با اخذ مجوز بند «ب» میتوانید دفتری تأسیس کنید که انواع خدمات گردشگری مانند برگزاری تورهای ورودی، خروجی و داخلی در حیطهی اختیاراتتان قرار میگیرد.
و اما مجوز بند «پ» که پیشنیاز راهاندازی دفتر خدمات زیارتی محسوب میشود. افرادی که این مجوز را دریافت میکنند، میتوانند سفرهای زیارتی و حج را برگزار نمایند.
اشخاص حقیقی باید:
برای اخذ مجوز باید در سامانهی جامع دفاتر خدمات مسافرتی ثبتنام کنید
مدارک ذکرشده را در آنجا آپلود کنید.
برای تأسیس یک دفتر خدمات مسافرتی ابتدا باید مبلغ مشخصی را به ارزش 50 میلیون ریال بهعنوان وجه تضمین تأمین کنید. البته این مبلغ هر دو سال و با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی قابلتغییر است.
سپس دفتر محل کار خود را متناسب با شرایط آییننامه اجاره یا خریداری نمایید. دفتری که حداقل متراژ آن باید 40 تا 70 متر باشد.
تمدید مجوز بهصورت سالیانه هزینهی مشخصی دارد که طبق مصوبات مربوط دریافت خواهد شد.
هزینهی تجهیزات، استخدام پرسنل و امور جاری دفتر تقریباً آخرین هزینهای است که در این روند باید در نظر داشته باشید.